Masz piękny stary samochód, który nie jest produkowany od dawna i uchodzi za zabytek? Zarejestruj go jako auto zabytkowe i zyskaj związane z tym przywileje, takie jak np. możliwość niewykupywania OC w określonych sytuacjach. Poznaj kryteria rejestracji pojazdu jako zabytek oraz sposób, w jaki należy tego dokonać. Dowiedz się, dokąd się udać.
Rejestracja auta zabytkowego – jakie niesie korzyści?
Zarejestrowanie samochodu jako zabytek niesie sporo korzyści. Jedna z najpopularniejszych to możliwość niewykupywania rocznego OC. Jak pewnie wiesz, ochrona od odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowa dla każdego posiadacza pojazdu mechanicznego. A jednak nie dla każdego! Właściciel modelu z żółtą rejestracją musi kupić OC tylko na czas, w którym będzie się poruszał po drogach. Może wówczas nabyć OC krótkoterminowe, czyli tanie – sprawdź OC kalkulator KioskPolis.pl, by je znaleźć. Przez większość roku, gdy samochód będzie stał w garażu, nie musi być ubezpieczony.
Inna zaleta to bezterminowy przegląd. Zabytek wymaga wykonania tylko jednego przeglądu w cenie 300 zł, który pozostaje w mocy aż do wyrejestrowania. Uwaga: wyjątkiem są auta zabytkowe, które mają służyć do przewożenia ludzi.
Jaki samochód może zostać zarejestrowany jako zabytek?
Nie każde stare auto może zostać zarejestrowane jako zabytek. Kwalifikują się jedynie pojazdy mające co najmniej 25 lat i jednocześnie takie, które nie są produkowane od co najmniej 15 lat. Dodatkowo muszą mieć w większości zachowane części oryginalne – włączając w to główne podzespoły.
Zdarza się, że żółte rejestracje otrzymuje samochód młodszy niż 25-letni. Powinien jednak spełnić inne kryterium, np.: być unikalny w uwagi na rozwiązania konstrukcyjne lub jednostkową produkcję, dokumentować istotny etap rozwoju techniki, mieć związek z wydarzeniem historycznym lub ważnym osiągnięciem sportowym, być autem wykorzystywanym przez znaną i ważną osobistość.
Ciekawostka: zabytkowe auto podczas rejestracji nie musi być dostosowywane do polskich wymogów technicznych, czyli np. może mieć kierownicę po prawej stronie.
Jak zarejestrować auto jako zabytkowe?
Zacznij od wypełnienia karty ewidencyjnej pojazdu („białej karty”) – musisz to zrobić w trzech egzemplarzach. Ponieważ zadanie wymaga znaczącej wiedzy o samochodzie, łatwiej Ci będzie, jeśli skorzystasz z pomocy rzeczoznawcy. Uwaga jednak: to koszt sięgający nawet 800 zł! Jeden dokument wraz z wnioskiem o rejestrację zabytku, który znajdziesz np. w internecie, zanieś do siedziby Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Drugi dokument wyślij do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie.
Kolejny krok należy do konserwatora, który wyda decyzję. Jeśli będzie pozytywna, możesz przeprowadzić badania techniczne wkrótce już zabytkowego auta. Do urzędu rejestracji zabierz: oryginał zaświadczenia z badania pojazdu, protokół z oceny stanu technicznego, kopię decyzji rejestracji samochodu w wojewódzkiej ewidencji pojazdów zabytkowych (uwierzytelnioną!).
Pamiętaj o auto zarejestrowane jako zabytkowe masz obowiązek szczególnie dbać. Nie możesz go zmodyfikować bez zgody konserwatora. Nie przywrócisz mu już także białych tablic.